מבוא למידול פוליגונלי

ברכות מאיהנאוטים!

שוב נתכנסנו פה על מנת שנוכל, כמו מדענים, לנתח את הישות שהיא תכנת המאיה, מה אפשר, מומלץ ורצוי בה ואילו דברים אינם מתקבלים על הדעת. ניכנס היום לפן חדש ומרתק (והאהוב עליי באופן אישי) – מידול!

מידול גזור מהמילה מודל ומתאר את תהליך היצירה של אובייקטים תלת מימדיים בתכנת המאיה. כשאנחנו ניגשים למידול, חשוב לזכור שזהו תחום בפני עצמו וכמו האומנות, הוא חסר גבולות לחלוטין.

אז המידול שאיתו נתעסק נקרא "מידול פוליגונלי" מהמילה "פוליגון". פוליגון הוא משטח דו-ממדי הכבול בקצוות היוצרות זוויות. כל אובייקט תלת-ממדי עשוי פוליגונים צמודים זה לזה, לדוגמה, הקוביה הפוליגונלית מורכבת משישה פוליגונים מרובעים. פוליגון מורכב מפאות (faces), צלעות (edges) ו-ורטקסים (vertex) שהם הנקודות בהן נפגשות צלעות. במאיה, אנו יכולים לבחור כל אחד מהרכיבים הללו ולערוך אותם עם הכלים שלמדנו בתחילת מסענו, ה move, rotate ו scale.

אז בואו ונכיר את הכלים החדשים שבהם נשתמש כדיי למדל את עולמנו הפנימי במאיה – כלי ה extrude וכלי ה edge loop. כדיי להכיר את הכלים האלה, ראשית ניצור אובייקט פוליגון פשוט כמו קוביה. בלחיצה על הלחצן הימני בעכבר, יפתח תפריט המתאר בפנינו את רכיביו הפנימיים של האובייקט, הפייסים, האדג'ים וה-ורטקסים. כל רכיב כזה מכניס את מאיה למצב עבודה מסויים. כדיי לחזור למצב בחירה של האובייקט השלם, בתפריט הרכיבים נבחר ב object mode או לחילופין- F8.

אז לצורך הניסיון, אנחנו ננסה ליצור פטיש פשוט מקוביה. הקוביה כבר יושבת ומוכנה במרכז משטח העבודה, נעבור למצב "faces" מהתפריט בלחיצה על מקש ימני על הקוביה. כעת נצבעה הרשת בכחול וניתן לבחור כל פאה בנפרד. נבחר את הפאה העליונה ונעשה אקסטרוד, את פקודת האקסטרוד ניתן למצוא בכמה מקומות, בתפריט edit mesh שבמדף העליון של התפריטים, בלשונית polygons במדף העבודה התחתון או בלחיצה על shift+לחצן ימני בעכבר, נפתח תפריט ושם אני בוחר באפשרות extrude.

  לימודי אנימציה מאיה 3D

מיידית יפתח כלי חדש שנדמה שמאחד את שלושת הכלים שהכרנו באחד. חצים, קוביות ומעגל צצים על פני הפייס ולצדם, שלושה סליידרים (ממאיה 2012 ומעלה). באמצעות החצים אני יכול למתוח את הפייס על פני כל אחד משלושת הצירים, הקוביות הקטנות שולטות בגודלו הפרטני של הפייס והמעגל, כצפוי, מסובב את הפייס על צירו.




נבצע כמה פעולות אקסטרוד עד שנגיע לתוצאה מספקת. כעת אפשר לעבור לעבוד על ה-ורטקסים או במבט פרספקטיבה או באחד המבטים האורתוגרפיים שלנו. ניתן לגרור ורטקסים בחופשיות עד לקבלת הצורה הרצויה.

נמשיך הלאה לכלי ה edge loop – לצורך התירגול ניצור קוביה חדשה ונעשה אקסטרוד על הפייס העליון, נקטין את הפייס החדש שיצרנו ונעשה אקסטורד פעם נוספת, נוריד את הפייס החדש שנוצר כלפיי מטה וניצור שקע.

לפני שנמשיך, ניכנס קצת למצבי התצוגה המוצעים לנו. דיברנו על 4,5 ו-6, אבל 1,2 ו-3 הם מצבי תצוגה של פוליגונים שניתן להשתמש בהם במהלך העבודה. 1 מראה לנו פוליגונים חדים, כמו שראינו אותם עד עכשיו.

 מצב 2 מראה לנו אובייקט שעבר החלקה עם המסגרת החדה שלו סביבו

 ו-3 מראה לנו את האובייקט לאחר החלקה.

 מצב התצוגה לא משפיע על המודל! 3 אינו מבצע פעולת החלקה, אלא מראה איך האובייקט ייראה לאחר החלקה. כשאובייקט עובר החלקה, התכנה מתבססת על כמות המידע (אדג'ים ופייסים) להחליט איך יוחלק האובייקט, ככל שהמסגרת שלי במצב 1 מפורטת יותר, ההחלקה תשפיע פחות על האובייקט מבחינת איבוד נפח.

נחזור לשקע שלנו ונוסיף לו אדג' לופ.  -Edge loopמוסיפה לולאה לאורך כל הפייסים החופפים והופכת לאדג' חדש על האובייקט. משמעות הדבר שיש לנו יותר אדג'ים, פייסים ו-ורטקסים לשחק איתם. את הכלי אפשר למצוא בתפריט edit mesh או בתפריט הנפתח ב shift+לחצן ימני בעכבר.

בוחרים את הכלי ולוחצים על אחד הפייסים, הלולאה נמתחת באופן אוטומטי במקביל לאדג'ים קיימים, כשהעכבר עוד לחוץ, נזיז את האדג' החדש למקום הרצוי שלו ונשחרר. כעת אפשר לעגל את השקע שלנו.

נוסיף אדג' לופ גם בפטיש ונעגל את ידית האחיזה שלו בלבד, נבחר את האדג'ים לאורך הידית ונמתח אותם החוצה באמצעות כלי ה scale.

נסיים היום בכמה מילים על הרשת, כן, אותה רשת ירוקהתכלת המופיעה סביב כל אובייקט בבחירה, אותה רשת המראה לנו כמה חלוקות יש באובייקט. זרימת הקווים ברשת חשובה מאוד למראה הסופי של המודל, כשהרשת סובלת מעיוותים, אדג'ים חופפים, פייסים בני יותר מארבע צלעות, פייסים חופפים ו-ורטקסים חבויים, המודל עצמו נפגע במהלך ההחלקה והתוצאות עלולות להיות הרות אסון עד לרמה שמאיה תודיע לכם בטרוניה שפעולותיכם אינן מקובלות עליה ותיסגר לאלתר, מותירה אתכם המומים ומבואסים (במיוחד אם לא שמרתם!). ולכן, חשוב לשמור על פריסה סדירה של הרשת.

נדגים את העניין באמצעות קוביות, ניצור שלוש קוביות זהות, באמעות תיבת הערוצים שלנו, נשלוט במספר החלוקות המופיע על הקוביה. לאחת ניתן מינימום חלוקות, אחת לכל מימד (divisions height, width ו depth) וivisions hight,weidth ות קות שלמות למימדלוקות המופיע על הקוביה.מום חלוקות  שמאיה תודיע לכם בטרוניה שפעולותיכם אינן מקובלות עליה לשניה שתי חלוקות למימד ולשלישית, איך לא, שלוש חלוקות שלמות למימד. נבחר את האובייקטים ונעבור למצב תצוגה 3 לראות את התוצאה.

פוסט 3 תמונה 25

הקוביה בעלת המידע הרב ביותר משמרת את צורתה בצורה הטובה ביותר, ניתן גם לגרור את האדג'ים הפנימיים של האובייקט ולגרור אותם קרוב יותר לקצוות החיצוניים, בצורה כזו הרשת עדיין תקנית, למרות אי השוויון בגודלם של הפייסים והתוצאה המוחלקת נראת יותר רכה אך עדיין קובייתית למדיי.

פוסט 3 תמונה 26פוסט 3 תמונה 27

עד כאן להיום, התקדמנו כברת דרך משמעותית וזה הזמן לרענן כוחות, לשתות משהו חם ולאכול משהו מתוק!

mug and chocolate

מחכה לתגובות, שאלות או בקשות מיוחדות,

שלכם תמיד, אדריאן

לינק לסרטון:

http://www.mediafire.com/file/ozopr01jgyuur58/Extrude.mp4

קרא עוד:

קורסי אנימציה

קורס מאיה

עוד מידע שיכול לעניין אותך

מעוניינים להיות אנימטורים?

בואו להפוך את האהבה שלכם למקצוע מבוקש בעולם הדיגיטל

מעוניינים להיות אנימטורים?