תוכנת מאיה עולם מופלא

שלום וברוכים הבאים לבלוג הרשמי של מכללת אנימאיה!
אנחנו עומדים לצאת למסע בתוך נבכי התוכנה הכול כך מופלאה הזו, לחקור פונקציותיה וללמוד את סודותיmaya-autodeskה הכמוסים של תוכנת מאיה.
עבדכם הנאמן ידריך אתכם בדרככם בעולמה של מאיה, אז חגרו חגורות בטיחות ונא לא להוציא ידיים ורגליים מחוץ למסך!
כמה מילים על מאיה לפני שנתחיל. מאיה, כמו כל אישה יפה, מורכבת בטירוף, סבוכה כמו שדה קוצים ואם תתייחסו אליה לא יפה, היא תמרר את חייכם (בתור אנימטורים/מעצבים). ולכן, בעבודה עם מאיה חשוב לזכור להיות סבלניים, מלאי ביטחון ואסרטיביות וכמובן, מחויבים לחלוטין לתהליך. ענו על שלושת הסעיפים הללו והחיים עם מאיה יהיו מדהימים, מרגשים ומלאי גילויים מפתיעים.
אז, מאינאוטים, יוצאים לדרך!
אחרי שהתקנו את התוכנה בהצלחה, נפעיל את מאיה בפעם הראשונה, נשאף אוויר בהתרגשות למראה הממשק המסודר והאלגנטי ונוציא את האוויר בשריקת התפעלות מכמות המידע שנחשף לעינינו.

אז בואו נעשה סדר בדברים – הממשק של מאיה מורכב מ״מדפים״, ״לשוניות״, ״פאנלים״ ו”תיבת ערוצים”. על חלקו התחתון של הממשק נדבר בפעם אחרת. המדפים עמוסים בכלי העבודה השונים שנלמד תוך כדיי המסע שלנו. הפאנלים הם בעצם משטחי העבודה שלנו. המסך הראשון שאנו רואים הוא חלון הפרספקטיבה, תצוגה תלת-ממדית ברת הזזה. כדיי לנוע בחלון הפרספקטיבה נשתמש בעכבר ומקש alt. לחצן שמאל לסובב את התצוגה, לחצן ימני לנוע קדימה ואחורה ולחצן אמצעי להזיז את משטח העבודה. הגלגלת משמשת כזום-אין/זום-אאוט.
למאיה יש עוד שלושה פאנלים נוספים הנקראים ״מבטים אורתוגרפיים” מילה גדולה ל״דו-ממדיים”. בלחיצה קלה על מקש רווח, המסך יקפוץ לתצוגה של ארבעה פאנלים קטנים יותר, חלון הפרספקטיבה, חלון מבט צד, מבט מלמעלה ומבט חזיתי.

 

 

 

 

 

הפאנלים

כשנרחף כמו פרפר מעל אחד הפאנלים ונלחץ שוב על ״רווח״, יקפוץ הפאנל וימלא את כל המסך, כך מנווטים בין הפאנלים של מאיה.
מעבר לפאנלים, יש גם ארבעה מצבי תצוגה, מצב 4 – wireframe, רק המסגרת מופיעה.

maya-autodesk

maya-autodesk

מצב 4 – wireframe

מצב 5 – shaded view, המסגרת מתמלאת בחומר אפור (כן כן, כמו המוח).

תוכנת מאיה לימודים

מצב 6 – texture view, בו אנו רואים את הטקסטורות ששמנו, בהנחה ויש.

תוכנת מאיה לימודים

מצב 7 – lights, תצוגת התאורה בסצנה (אם יש).

תוכנת מאיה לימודים

תוכנת מאיה לימודים

תוכנת מאיה לימודים

גם מקשי 1, 2 ו-3 יוצרים תגובה בתוכנה, אבל נדון בהם בשלב מאוחר יותר. עכשיו שאנחנו כבר קצת מכירים, נוכל ללמוד את ארבעת כלי היסוד בתוכנה בחר, תרגם (הזז), סובב והגדל/הקטן. ארבעת הכלים מופיעים במדף האנכי מצד שמאל של המסך וניתן לגשת אליהם גם דרך קיצורי המקלדת ״Q״,״W״,״E״ ו-״R”. Q- בחירה, W- הזז, E- סובב ו-R הגדל\הקטן / המדף הצמוד לפאנלים שלנו מסודר בלשוניות הנושאות מילים מוזרות כמו polygon, surfaces, animation ועוד. נלחץ עם מבט נחוש בעיניים על לשונית ה polygons, המדף שנפתח מלא בצורות גיאומטריות תלת-ממדיות שונות- ספירה (כדור), קובייה, פירמידה, גליל וכו’.

תוכנת מאיה לימודים

שנלחץ על אחת הצורות באורח פלא תצוץ הצורה במרכז משטח העבודה שלנו, מדהים. כעת אתם יכולים לשחק קצת עם הקובייה, אתם יודעים, כמו פעם כשהייתם ילדים… הזיזו אותה, סובבו אותה ושנו את גודלה. הנאה צרופה, הלא כן?
כפי שבוודאי שמתם לב, בהפעלה של כל כלי מופיעים שלושה סמנים בצבעים שונים ממרכז האובייקט.

תוכנת מאיה לימודים

תוכנת מאיה לימודיםתוכנת מאיה לימודים

 

 

כל סמן שולט על ציר אחד במערכת שלושת הצירים של מאיה, במבטים אורתוגרפיים, אנו מאבדים ציר אחד ונשארים עם שניים.
הסמנים מופיעים בעצם סביב נקודה דמיונית הנקראת ״pivot״ ובעברית צחה- נקודת ציר. הנקודה הזו קובעת מאיפה הצורה עוברת את השינויים הגחמניים שאנו מעבירים אותה. במצב בסיסי, כשהציר במרכז, הצורה תחוג באופן מושלם, תגדל ותתכווץ באופן שווה ותזוז מהמרכז. אם נרצה לשנות את מיקומו של הציר, כל שעלינו לעשות הוא ללחוץ על מקש insert בחיוך ממתיק סוד ולגרור את נקודת הציר לאן שליבנו הטוב חפץ, בתוך או מחוץ לאובייקט.

תוכנת מאיה לימודים

ולפני סיום, נלמד גם על הפונקציה הסוציאליסטית של מאיה – פקודת group.
במאיה, הרבה קיצורים ופונקציות מופעלות בלחיצה של מקש אחד, פקודת ״בטל״ (undo) היא לחיצה על מקש Z, הכלים שלנו ב q w e ו r ויש עוד הרבה..
כשיש יותר מאובייקט אחד במשטח העבודה, לפעמים נרצה לקבץ אותם יחדיו לקבוצה. את זה נעשה בכמה צעדים פשוטים: קודם כל נבחר באמצעות כלי הבחירה את האובייקטים אותם נרצה לקבץ. כשכל האובייקטים מסומנים במסגרת (האובייקט האחרון שבחרנו במסגרת ירוקה והיתר במסגרת לבנה) ונלחץ Ctrl+G.

תוכנת מאיה לימודים

כעת האובייקטים שלנו מקובצים יחדיו לקבוצה. כשנלחץ על אחד מהם, הוא ייבחר באופן עצמאי, כדיי לבחור את הקבוצה נשתמש בחבר חדש – ה outliner. החלון הזה מסדר את כל האובייקטים על משטח העבודה ברשימה מסודרת. ניכנס לתפריט window ונפעיל את ה outliner והרשימה מופיעה לנו בצד המסך. כשנסתכל על הרשימה נראה שמופיע לנו שורה בשם group 1, נלחץ עליה וקבוצה נבחרת.

תוכנת מאיה לימודים

לסיכום, מאיה היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, תוכנה המספקת אין ספור אופציות ליצירה מקורית תלת ממדית ומעניינת.

תוכנת מאיה מסכים

נתראה בפוסט הבא
עבדכם הנאמן, אדריאן
לינק לסרטון
http://www.mediafire.com/file/2i8n17cue1gzi5c/First.mp4

עוד מידע שיכול לעניין אותך

מעוניינים להיות אנימטורים?

בואו להפוך את האהבה שלכם למקצוע מבוקש בעולם הדיגיטל

מעוניינים להיות אנימטורים?

קורסים מקצועיים

אתם בוחרים היכן ללמוד: מהבית (אונליין) או במכללה בסינמטק ת''א

קורסים לילדים ונוער