עקרונות האנימציה בתוכנת מאיה

שלום שוב לכל המאיהנאוטים באשר הם!
אנו ממשיכים את המסע שלנו בטריטוריה המיסתורית של לימוד תוכנת מאיה, והפעם נכיר את עקרונות האנימציה במאיה, אנימציה פרטנית וקבוצתית, הלבשת טקסטורות על אובייקטים ובריאה של מערכת שמש חדשה!

1

בדרכינו הארוכה להצלחה מסחררת בתחום האנימציה התלת-מימדית ישנם אתגרים רבים. האתגר הראשון שאיתו נתמודד כישויות אינטילגנטיות בוראות מציאות מדומה הוא בנייה של מערכת השמש.
ניזכר בזריזות במצבי התצוגה שלנו, 4,5 ו-6 ששולטים בתצוגת האובייקטים על משטח העבודה. 4 לרשת בלבד, 5 לתצוגת חומר מוצלל ו-6 לתצוגה של טקסטורות (מרקמים בעברית תקנית).

לראשונה גם נפגוש ב time slider שמראה באיזה פריים אני נמצא בזמן עשיית האנימציה שלי. הטיים סליידר בעצם מראה לנו כמה פריימים באנימציה ובאיזה פריים אני נמצא כשאני מבצע איזושהי פעולה. ברירת המחדל של הטיים סליידר הוא 24 פריימים, כלומר, שנייה אחת של אנימציה. והוא יושב בהתחלה בפריים מספר אחד. אם נגלול אותו קדימה ואחורה בפריימים, נראה שכלום אינו קורה כיוון שאין אנימציה כלל כרגע בסצינה שלנו. נאריך את הטיים סליידר דרך החלון הקטן הצמוד אליו מימין מ-24 ל-100 פריימים, אנימציה בת 4 שניות בערך.

טוב, עכשיו אחרי שהכרנו עצמינו עם הטיים סליידר, נחזור לידידנו הטוב ה outliner שיושב בתפריט ה window במדף העליון של התפריטים שלנו. נניח אותו בצד כדיי שלא יפריע וניגש לעבודה.

קורס מאיה

 

קורס מאיה

 

ניצור ספירה (כדור) מתוך לשונית הפוליגונים שאיתה עבדנו בפעם שעברה. הכדור הופיע במרכז הסצינה, הערכים שלו בתיבת הערוצים מאופסים וגודלו 1 לכל ציר. נגדיל מעט את הכדור ונשנה את שמו ל"earth". נלחץ על מקש ימני בעכבר כשכדור בבחירה ויפתח תפריט לצד העכבר. ניגש לאפשרות assign new material ונבחר בחומר lambert שהוא החומר הבסיסי של מאיה.
עיצוב כדוה"א במאיה
לאחר שבחרנו בחומר הרצוי, תיבת הערוצים קופצת ומשתנה לתיבה הנקראת attribute editor שמראה לנו אילו איכויות שונות יש לכדור שלנו, מה צבעו, מה רמת החזר האור שלו ועוד. בלשונית הצבע מופיעים כמה משתנים, diffuse, reflectivity, glossiness. ליד מדד הdiffuse שמציין את צבעו של האובייקט ישנו ריבוע קטן,

קורס מאיה ספירה

כשנלחץ עליו יפתח אוטומטית תפריט נוסף המציג בפנינו אפשרויות שונות לצביעת האובייקט. אנחנו לא נתפתה כרגע ללחוץ על הכל ולראות מה יקרה, אלא פשוט נבחר באופציה "file". האובייקט יצבע בלבן, מוכן לקבל עליו את התמונה שתעטוף אותו. בתיבת ה attribute editor כרגע ניתן לראות שורה ריקה ואייקון של תיקייה קטנה לצדה. נלחץ על התיקייה הקטנה ונחפש במחשב שלנו את הטקסטורה אותה הכנו מבעוד מועד.

קורס מאיה מפה

נבחר את התמונה הרצויה והחלון ייסגר. נלחץ 6 כדיי להתמוגג מהצלחתנו היתרה בביצוע סדר הפעולות הסבוך הזה.

קורס מאיה ספירה

כעת במרכז משטח העבודה שלי יושב העולם וכל אשר בו, תבל בזעיר אנפין. ניצור לו את המאור הקטן, הירח. נזמן מתפריט הפוליגונים ספרה נוספת ונקטין אותה ביחס לכדור הארץ שלנו. נחזור על התהליך שזה עכשיו למדנו, ממש כמו טלאטאביז טובים, כדיי לעטוף את הירח בטקסטורה הולמת של ירח עם מכתשים והכל. עיצרו והביטו בכל אשר עשיתם ואמרו "כי טוב".

לימודי אנימציה תלת מימד מאיה

בשלב הבא, אנו נגרום לכוכבי הלכת להסתובב על צירם. בחלון האאוטליינר שלנו, ניתן לזהות שני אובייקטים בשלב זה, אחד שמו "earth" והשני שמו "moon". נבחר את כדור הארץ שלנו, נוודא כי הטיים סליידר יושב בפריים הראשון ונקיש בהחלטיות על מקש S, ברכותיי! יצרנו את ה keyframe הראשון שלנו! קי פריים היא פקודה אשר קובעת באיזה מצב של האובייקט אנו מעוניינים שתחול בו אנימציה. תיבת הערוצים שלנו נצבעה בורוד, משמע הדבר שהערכים בפריים ננעלו במצב בו השארתי אותם ופס אדום קטן הופיע בפריים מספר 1 בטיים סליידר.

קורס מאיה ספירות

ניגש לפריים האחרון בטיים סליידר ונשנה את הערך rotate y מ- 0 למספר עגול ויפה כמו 360. נלחץ שוב S ונקבע קי פריים נוסף ונריץ בדיקה שכדור הארץ אכן מסתובב על צירו ונתמלא תחושת גאווה להצלחה בניסיון הראשון שלנו.
במידה והאנימציה רצה מהר מדיי, ניגש לכפתור הקטן המוזר מצד ימין של המסך המסומן כתיבה עם משהו אדום עליה ונפתח את חלון "אפשרויות אנימציה" בחלון הזה נראה שורה הנושאת את הכיתוב playback speed ונשנה מ play free ל real time וכעת הכדור מסתובב לאט ויפה.

מסך סליידר מאיה

נחזור על התהליך בשינויים קלים לירח, במקום 360 נגדיר לו שני סיבובים מלאים – 720 ונתבונן בשני הגופים מסתובבים במקצבים שונים.
כעת, נגרום לירח להסתובב סביב כדור הארץ. נבחר את הירח בלבד ונלחץ ctrl+G כדיי ליצור קבוצה לירח שלנו. כשנפתח את הקבוצה באאוטליינר ונבחר בירח, נראה שהאנימציה הפרטית שלו לא השתנתה. נבחר שוב את הקבוצה ונשנה את שמה ל moonG (קבוצת הירח). כשהקבוצה בבחירה, ניתן לראות כי הערכים התאפסו ואין עליה שום קי פריים. נחזור לפריים הראשון ונקבע קי פריים לקבוצה שלנו, נגלול לפריים האחרון ונשנה את ה rotate y ל- 360 וכעת הירח נע במעגל סביב כדור הארץ.

15

עכשיו שהבנו את העיקרון, מה מונע מאיתנו לסובב את כדור הארץ סביב החלל בו תבוא השמש בהמשך? כלום! ולכן, נבחר את כדור הארץ ואת קבוצת הירח מתוך האאוטליינר, ניצור להם קבוצה חדשה ב ctrl+G ונשנה שמה ל EarthMoonG,

16

 

נזיז את הקבוצה ממרכז משטח העבודה על ציר ה-X ונחזיר רק את הפיווט (נקודת הציר) למרכז המשטח עבודה באמצעות מקש insert כמו שלמדנו בפעם שעברה.

17

נסובב גם את הקבוצה הזו על ציר ה-Y ונצפה בכדור הארץ הסובב סביב השמש בזמן שהירח סובב סביבו.
בכל רגע נתון אפשר לחזור לקי פריים שכבר קבעתי ולשנות את ערכיו, רק לא לשכוח ללחוץ S בסוף השינוי. למשל, נשנה את הערך של קבוצת הירח מ – 360 ל – 3600 כך שהירח יסתובב סביב כדור הארץ עשר פעמים בזמן שכדור הארץ עושה סיבוב אחד סביב השמש.

18

בצורה זו ניתן להוסיף עוד ועוד כוכבים, לקבוע את הסיבוב הפרטי שלהם ולהכניס אותם לקבוצה שינועו במקצבים שונים סביב השמש.
לסיכום, אנימציה במאיה היא שכבתית, ניתן ליצור אינסוף קבוצות ולקבוע פריימים שישלטו על תנועה כאוות נפשינו. האובייקט והמטרה ישתנו, אך העיקרון יישאר זהה, קי פריימים שולטים בפריסה של התנועה על פני ציר הזמן וכך גורמים לפעולות לארוך זמן רב או קצר.
בפעם הבאה, נתחיל לעבוד על מידול, התהליך המופלא והעדין של יצירה מותאמת אישית. עד אז, תשנו היטב ושתו הרבה נוזלים, והודו למאיה כי טוב

19

מצפה לשאלות, תגובות ובקשות שלכם,
המדריך לטרמפיסט במאיה, אדריאן

לדף הבית, לחץ כאן.

לינק לסרט ההדרכה:
http://www.mediafire.com/file/2bllja12iy6edne/Earth.mp4

עוד מידע שיכול לעניין אותך

מעוניינים להיות אנימטורים?

בואו להפוך את האהבה שלכם למקצוע מבוקש בעולם הדיגיטל

מעוניינים להיות אנימטורים?

קורסים מקצועיים

אתם בוחרים היכן ללמוד: מהבית (אונליין) או במכללה בסינמטק ת''א

קורסים לילדים ונוער