מידול פוליגונלי – היסטוריה ותיקוני רשת

שלום שוב לכל המאיהנאוטים באשר הם!

השבוע נעבור דרך קיצורי דרך הקיימים במאיה ונשפר את קצב העבודה, וכמובן, נכיר כמה כלים חדשים שמאיה מציעה לנו על מנת שנוכל למדל את חלומותינו בצורה הטובה והנכונה ביותר.

מאיה היא תכנה חכמה ורגישה, כשאני מרחף עם העכבר מעל אובייקט מאיה יודעת את זה, ובלחיצה על לחצן ימני בעכבר, היא פותחת לי את התפריט המפרט את רכיביו של הפוליגון. מקש shift בעצם קושר את התפריט הנפתח למצב העבודה שלי – כלומר, כשאני במצב אובייקט, אלחץ shift + לחצן ימני, והתפריט שייפתח יהיה התפריט המכיל את פעולות המידול שלנו (extrude, insert edge loop וכו'). כשאני במצב עבודה של פייסים ואלחץ shift + לחצן ימני בעכבר, התפריט שייפתח יכיל פעולות הקשורות בפייסים ואותו הדבר לכל אחד ממצבי העבודה הפרטניים שלנו.

דבר נוסף שחשוב לזכור לגביי מידול הוא היסטוריית הבניה שמופיעה בתיבת הערוצים. כשאני עושה פעולת עריכה על פוליגון, למשל extrude, הפעולה נרשמת לי בתיבת הערוצים תחת הכותרת inputs מתחת לכותרת הזו נרשמות הפעולות שלי לפי שמן בתכנה. האובייקט המקורי שבו אני משתמש לעבודה הוא ה-  input הראשון שלנו, השם נרשם בקיצור אוטומטי p-shape name-shape1, לדוגמה: pCubeShape1 כך תופיע קוביה פוליגונלית בתיבת ה inputs שלנו. P- קיצור של המילה polygon,  cube – שם האובייקט. Shape – סוג האובייקט והמספר מציין את מספר האובייקט לפי סדר היצירה (pCubeShape1, pCubeShape2 וכו').

כשאנחנו מפעילים כלי עיצובי, לרוב מופיעים סדרה של סמנים ואופציות חדשות, הסמנים והאופציות האלה נקראים "מניפולטורים" במאיה. בכלי ה extrude המניפולטורים הם אותם סמנים המשלבים את שלושת הכלים הבסיסיים שלנו, הסליידרים שמופיעים לצד האובייקט וחלון האפשרויות בתיבת ה inputs. כל אלו שולטים בהתנהגות והמראה של הפייס שהוצאנו. גם בפעולת extrude רגילה נוכל לראות מניפולטורים כמו ב extrude on curve כגון  divisions – חלוקות, twist – סובב ו- taper. מן הסתם פעולות אלו רלוונטיותרק כשיש הוצאה על גבי קו, אבל המניפולטורים מופיעים גם בפעולת הוצאה רגילה.

וכעת, עוד כלים לארגז שלנו! הכלי הראשון שנדבר עליו הוא כלי הפיצול- "split polygon tool".

כלי הפיצול הוא כלי חשוב בעת המידול כי הוא נותן לנו את האפשרות לסדר זרימות לקויות ברשת שלנו. כלי הפיצול עובד בשתי מתכונות, הראשונה נקראת "interactive spilt tool", זו הגרסה החדשה של הכלי, כשנפעיל אותו נראה חיווי קטן לאורך האדג'ים של האובייקט הקופץ מפינה לפינה ועוצר במרכז.

 הכלי הזה מאפשר לי לחלק פייסים בדיוק באמצע וליצור אדג' לופ באופן ידני. הגרסה הזו של הכלי, לעומת זאת, מוגבלת יותר ונוחה פחות מגרסתו המקורית – split polygon tool.

כדיי לגשת לכלים האלה, נלחץ על shift + לחצן ימני בעכבר כשהאובייקט במצב עבודה של אובייקט, מצד שמאל תופיע לשונית קטנה עם הכותרת split, אני ממשיך ללחוץ על העכבר ו-shift וגורר את הסמן ללשונית ה split, כעת נפתחו לי שתי האפשרויות של כלי הפיצול, גם הישנה וגם החדשה (interactive split tool/split polygon tool).

נבחר ב- split polygon tool ונבין מדוע שני הכלים הללו כה דומים אך כה שונים. כשאני עובד עם הספליט הזה, החיווי אינו קופץ מפינה למרכז אלא נותן לי לנדוד בחופשיות לאורך האדג' ולפצל את הפייס בצורה חופשית.

חשוב לציין כמה טעויות נפוצות שעלולות להתרחש בהעדר ניסיון עם הכלי הזה. בזמן מידול אנו שומרים על פייסים מרובעים, בני ארבעה ורטקסים בפינות וארבעה אדג'ים שתוחמים אותו. מדיי פעם בזמן מידול, אנו עלולים לעשות איזו פעולה שתגרום לפייס אחד או יותר להתפצל ליותר מארבע פאות ויהיה עלינו, המודליסטים, לתקן את המעוות. תיקון הרשת של המודל תמיד בר ביצוע, אבל לוקח לעתים זמן רב ומעלה שאלות קיומיות קשות כמו "למה לא שמתי לב בזמן העבודה?". העניין טמון בשיטת החישוב היחודית של מאיה, היא אינה מסתדרת היטב עם פייסים בני יותר או פחות מארבע דפנות.

כשמאיה אינה מסתדרת עם הפעולות שאנחנו מבצעים, מהר מאוד העבודה שלנו תתחיל לצבור מכשולים, כיוון שמאיה כבר אינה משתפת איתנו פעולה. לכן תכנון מוקדם והכרות עם הכלים יכולים למנוע כאבי ראש ולב מיותרים.

עוד טעות נפוצה בענייני הרשת היא מחיקה של אדג'ים. כשהרשת נתקלת בבעיה ואנו ניגשים לסדר אותה, אנחנו מוסיפים, מוחקים ומזיזים ורטקסים ואדג'ים, כל אדג' מוחזק על ידי שני ורטקסים ובמקרים שבהם אנו מעוניינים למחוק אדג', אנו מותירים אחריו שני ורטקסים יתומים שגורמים לפייס מרובע להפוך לאנומליה בת 5 אדג'ים או יותר…

כבכול שבוע, אני ממתין לתגובות, שאלות ובקשות מיוחדות שלכם,

לא לשכוח לעצור ולהריח את הפרחים!

שלכם, אדריאן

לינק לסרטון:

http://www.mediafire.com/file/vtnef4au36h7djf/Split.mp4

קרא עוד:

המכללה לאנימציה

קורס MAYA

עוד מידע שיכול לעניין אותך

מעוניינים להיות אנימטורים?

בואו להפוך את האהבה שלכם למקצוע מבוקש בעולם הדיגיטל

מעוניינים להיות אנימטורים?

קורסים מקצועיים

אתם בוחרים היכן ללמוד: מהבית (אונליין) או במכללה בסינמטק ת''א

קורסים לילדים ונוער